Modellbeteckningar, specifikationsfrossa och egenskapslista

gravatar
By Johan
 · 
March 16, 2009
 · 
2 min read

badge1

Något som fashinerat mig mycket på senaste tiden är hur tilverkare av framför allt mobiltelefoner, persondatorer (PC) och bilar märker sina produkter med allehanda klisterlappar, kromade bokstäver och etsad text. Framför allt verkar det handla om tre saker tillverkarna vill kommunicera:

  1. Tillverkare
  2. Modell
  3. Egenskaper

Tillverkare

Alla biltillverkare anger vem som tillverkat bilen på bakluckan och/eller på motorhuven, från Rolls-Royce till Skoda. Både Nokia och SonyEricsson har respektive logo på framsidan av telefonen. Alla datortillverkare har sin logo på datorn, Apple har dock valt att ha den på baksidan. Jag vet att jag har en Mac, men jag (Apple) vill att andra ska se att jag har Mac.

Modell

Även här har alla biltillverkare modellen på bakluckan. SonyEricsson hade innan alltid modellbeteckningen på framsidan med sedan några år så är denna helt försvunnen och nu får användaren stänga av telefonen och ta ut batteriet för att se modellbeteckningen. Nokia forsätter sätta modellbeteckningen på framsidan och även ibland på baksidan. Apple har modellbeteckningen på framsidan.

Egenskaper

Biltillverkarna har ofta en egenskapslista på bakluckan, från lite kryptiska "2,4 GL" till sådan som uttrycker sport och flärd som "Aero" och "Turbo" samt miljöbilsargument som "EcoFlex"och DRIVe. Här vinner PC-tillverkarna dock lätt. En ny PC kan till exempel tala om att datorn du just köpt har Blueray, Full HD 1080, dlna, är certfierad för Windows Vista, har en Intelprocessor, Nvida grafikort och fyller kraven från EnergyStar. Ibland allt på en och samma gång.

Ibland kan man undra vem det är tillverkarna talar till.

  • Riktar man sig till köparen för att bekräfta att just du gjort ett rätt och ett bra köp?
  • Vill man hjälpa köparen att bekräfta köpet mot andra?
  • Vill man marknadsföra sina egna produkter? Vad händer då om köparen inte riktigt ger den positiva bild av produkten som man önskar?

Till sist en video som snurrade runt på Internet för ett par år sedan. Hur skulle det sett ut om Microsoft hade designt en iPodförpackning. Tydligen kommer videon från Microsoft och syftet var att (internt) visa på hur man lätt hamnar i gamla banor när det gäller design och förpackningsdesign.

Tagged: branding · etiketter · microsoft
Comments

No Comments.

Leave a replyReply to

Get in touch

Galveston AB
Murbruksgatan 8
216 46 Limhamn
Sweden
Phone: +46732439720
Email: johan@galveston.se
LinkedIn:
@galveston

© Galveston 2023