Läste just en intressant blogpost från Jesper Åström om SEO för webbsidor byggda i flash. Jesper skrev posten med anledning av två omdebatterade bloggposter från Walter Näslund, dels om Lowe Brindfors och dels om Forsman & Bodenfors. Även Resumé har skrivit om Walter Näslunds bloggposter.
I en kommentar på Jespers sida nämnde jag att man kan bygga flashsidor med djuplänkar, dvs att man i en och samma flash (.swf) kan få "logiska" adresser till olika delar av innehållet. Jesper bad mig lite hur jag gjorde för Bonnier Baby, en hemsida som jag tillsammans med Hallèn & Co och Manolito gjorde 2007.
Varför man bör använda sig av SWF Address
För Bonnier Baby använde jag SWF Object för att publicera flashen och för själva djuplänkningen använde jag SWF Address. Fördelarna med att använda SWF Adress i en flash är att:
- besökaren kan använda webbläsarens framåt- och bakåtknappar för att navigera (som man är van vid vid "vanliga" sidor byggda i html)
- besökare kan bokmärka en länk till en specifik del på sajten
- besökare kan skicka (via mail, Twitter etc) en länk till en specifik del på sajten
- adresserna kan göras logiska så besökaren vet var i sajtens struktur man befinner sig
- titlarna på sidan kan göras logiska och beskrivande vilket är bra ur ett SEO perspektiv
Förutom ovanstående är djuplänkar bra för att man kan skicka besökare till en specifik del på sajten. Ett av skälen till att vi använde SWF Adress på Bonnier Baby var att vi gjorde banners där besökaren valde ålder på sitt barn - klickade på bannern, hamnade på bonnierbaby.se och direkt kunde se böcker som passade för sitt barn.
Optimerade djuplänkar och sidtitlar
Jag vill inte klanka ner mer på Forsman & Bodenfors, men i denna post är de ett bra (eller snarare ett inte så bra) exempel. F&Bs hemsida använder nämligen SWF Adress för att skapa djuplänkar, men tyvärr inte logiska sådana. I en post från februari om Forsman & Bodenfors visade jag hur de hade kunnat gjort det bättre.
Sammanfattningsvis, ett case hos F&B har adressen
http://forsmanbodenfors.se/#/en/Work/254/367/
istället för till exempel det mer logiska (och ur SEO synpunkt bättre)
http://forsmanbodenfors.se/english/Work/Securitas/Aroundio-Home-Alarm
som talar om språkversion (English), vad sidan handlar om (Work), för vem Forsman & Bodenfors utfört arbetet (Securitas) och vad produkten är (Aroundio Home Alarm).
I F&Bs fall är vissa titlar bättre än andra, men i exemplet ovan är titeln på sidan: "Forsman & Bodenfors : Home Alarm : 1". Mer optimalt ur ett SEO perspektiv hade såklart varit: "Aroundio Home Alarm : Securitas : Forsman & Bodenfors".
Erfarenheter från Bonnier Baby
Bonnier Baby är den första (och enda) sajt jag byggt med SWF Adress. Det är en enkel sajt som är helt statisk, förutom att inköpsställen laddas in via XML. Det finns en fallback om man besöker sidan med javascript avslaget eller besöker sidan med en mobil. Dock saknas en komplett html version av sidan. Det hade varit bättre för tillgängligheten och för sökbarheten. Ett alldeles underbart exempel på en hemsida som använder SWF Address med logiska länkar, bra titlar och en nästan lika snygg html variant (besök sidan med javascript avstängt) av sidan är Volkswagen UK (se under "I want a new Volkswagen").
Denna post fokuserade på hur du kan använda SWF Address och varför det är bra ur ett SEO perspektiv, hur du använder SWF Adress rent praktiskt i flash kan du läsa om på Gotoandlearn.com På Webdesignerwall hittar du 20 andra exempel på sidor som använder SWF Address. Har du egna erfarenheter av att arbeta med SWF Address, kommentera gärna.