Det har varit en händelserik vår för några av bankerna, främst verkar det vara Swedbank och SEB som tar stora kliv framåt i att ge oss kunder mer och bättre tjänster i mobilen, men även Nordea har bättrat sig.
Swedbank först ut med en applikation
Först ut med en applikation blev Swedbank med sin iPhoneapplikation (iTunes länk) som faktiskt kom innan årsskiftet. I grund och botten bara en applikation som innehåller en webbläsare där deras mobilsida visas. Enligt mig (och många andra om man läser kommentarerna om appen) så har man inte utnyttjat möjligheterna med en applikation till fullo. Något som inte finns på den nuvarande mobilsidan, men som skulle kunna implementeras där, är att hitta närmaste Swedbankkontor beroende på din nuvarande position. Klart är i alla fall att Swedbank har gjort det lättare för ickevana användare att enkelt komma åt banken i mobilen (via genvägen till programmet), vilket syns på antalet nedladdningar (84.000 i april) och en ökning med 432% av antal inloggningar till banken via mobilen, enligt ett pressmeddelande.
Den andra nyheten från Swedbank är desto större. Tillsammans med telia och Telenor har Swedbank lanserat BankId i mobilen. Du beställer helt enkelt tjänsten via Swedbanks hemsida, får hem ett nytt SIM-kort som du sedan aktiverar och efter det kan du använda din mobil istället för din bankdosa när du verifierar överföringar, betalningar etc på swedbank.se
Riktigt bra blir det förstås när du kan använda BankId direkt i mobilen på Swedbanks mobilssida, i applikationen eller på andra sidor som stödjer BankId, något som enligt IDG verkar var på gång.
Även SEB släpper en applikation
I mitten på maj lanserade SEB sin iPhoneapplikation (iTunes länk) som verkar likna Swedbanks i mycket (jag har Swedbank själv och kan tyvärr inte testa SEB). Även denna applikation har fått blandad kritik, främsta själet verkar vara att man måste ha sin bankdosa med sig för att logga in. Det kan jag hålla med om, visst borde det gå att logga in tex med en personlig kod för att utföra i alla fall enklare ärenden?
Hur ser det ut på de övriga bankerna då?
Nordea
En stor nyhet är att Nordea har tagit ett stort steg framåt med sin mobilsida. Jag vet tyvärr inte när det hände, nyhetsarkivet säger tyvärr inget om det. Adressen är fortfarande m.nordea.se och sidan är anpassad för tex iPhone och Android med touchanpassade menyer och en sida som visas i fullskärm. Nordea använder även din mobils GPS för att hitta närmaste Nordekontor eller uttagsautomat. Snyggt jobbat!
ICA Banken
Inte mycket ser ut att ha hänt sedan mitt första inlägg, iphone.icabanken.se fungerar dock lika bra på Android kan jag meddela (så kanske adressen är lite felvisande).
Skandiabanken
Ingenting har hänt, stöds fortfarande inte av tex iPhone aller Android. Skäms!
Banker som saknar mobila versioner
Fortfarande saknar Danske Bank och Handelsbanken mobila sidor, men om du har Handelsbanken och vill ha en iPhone app kan du gå med i den här Facebookgruppen.
Missa inte de två tidigare inläggen om Svenska banker i mobilen – en genomgång och Svenska banker i mobilen – en uppdatering
http://itunes.apple.com/se/artist/svenska-handelsbanken-publ/id378075618
subject VB: [C04] Meddelande till kundservice via skandia.se – Skandiabanken
Daniel Jönsson
Kundservice
106 55 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 44
Telefon: 020-55 55 00
Telefon utland: +46 771-55 55 00
kundservice@skandiabanken.se
http://www.skandiabanken.se
Med hjälp av den kommer du bl a kunna se saldo på ditt kort, se senaste transaktioner och kortköp samt göra överföringar mellan kort med din telefon. Det senare innebär att du kommer kunna göra en överföring till din väns Visakort/Mastercard utan att behöva gå in på internetbanken. Håll utkik på vår hemsida för mer information under andra halvan av juni. Under hösten kommer vi sedan att fortsätta utveckla våra mobila tjänster!
Webmaster på Skandiabanken