Svenska banker i mobilen – del 3

gravatar
By Johan
 · 
May 26, 2010
 · 
3 min read

Det har varit en händelserik vår för några av bankerna, främst verkar det vara Swedbank och SEB som tar stora kliv framåt i att ge oss kunder mer och bättre tjänster i mobilen, men även Nordea har bättrat sig.

Swedbank först ut med en applikation

swedbank_app-1Först ut med en applikation blev Swedbank med sin iPhoneapplikation (iTunes länk) som faktiskt kom innan årsskiftet. I grund och botten bara en applikation som innehåller en webbläsare där deras mobilsida visas. Enligt mig (och många andra om man läser kommentarerna om appen) så har man inte utnyttjat möjligheterna med en applikation till fullo. Något som inte finns på den nuvarande mobilsidan, men som skulle kunna implementeras där, är att hitta närmaste Swedbankkontor beroende på din nuvarande position. Klart är i alla fall att Swedbank har gjort det lättare för ickevana användare att enkelt komma åt banken i mobilen (via genvägen till programmet), vilket syns på antalet nedladdningar (84.000 i april) och en ökning med 432% av antal inloggningar till banken via mobilen, enligt ett pressmeddelande.

Den andra nyheten från Swedbank är desto större. Tillsammans med telia och Telenor har Swedbank lanserat BankId i mobilen. Du beställer helt enkelt tjänsten via Swedbanks hemsida, får hem ett nytt SIM-kort som du sedan aktiverar och efter det kan du använda din mobil istället för din bankdosa när du verifierar överföringar, betalningar etc på swedbank.se

Riktigt bra blir det förstås när du kan använda BankId direkt i mobilen på Swedbanks mobilssida, i applikationen eller på andra sidor som stödjer BankId, något som enligt IDG verkar var på gång.

Även SEB släpper en applikation

SEB iPhoneapplikationI mitten på maj lanserade SEB sin iPhoneapplikation (iTunes länk) som verkar likna Swedbanks i mycket (jag har Swedbank själv och kan tyvärr inte testa SEB). Även denna applikation har fått blandad kritik, främsta själet verkar vara att man måste ha sin bankdosa med sig för att logga in. Det kan jag hålla med om, visst borde det gå att logga in tex med en personlig kod för att utföra i alla fall enklare ärenden?

Hur ser det ut på de övriga bankerna då?

Nordea

En stor nyhet är att Nordea har tagit ett stort steg framåt med sin mobilsida. Jag vet tyvärr inte när det hände, nyhetsarkivet säger tyvärr inget om det. Adressen är fortfarande m.nordea.se och sidan är anpassad för tex iPhone och Android med touchanpassade menyer och en sida som visas i fullskärm. Nordea använder även din mobils GPS för att hitta närmaste Nordekontor eller uttagsautomat. Snyggt jobbat!

ICA Banken

Inte mycket ser ut att ha hänt sedan mitt första inlägg, iphone.icabanken.se fungerar dock lika bra på Android kan jag meddela (så kanske adressen är lite felvisande).

Skandiabanken

Ingenting har hänt, stöds fortfarande inte av tex iPhone aller Android. Skäms!

Banker som saknar mobila versioner

Fortfarande saknar Danske Bank och Handelsbanken mobila sidor, men om du har Handelsbanken och vill ha en iPhone app kan du gå med i den här Facebookgruppen.

Missa inte de två tidigare inläggen om Svenska banker i mobilen – en genomgång och Svenska banker i mobilen – en uppdatering

Tagged: applikation · Danske Bank · Handelsbanken · iPhone · Nordea · SEB · Skandiabanken · Swedbank
Comments
Jon, jo sett den och Swedbank har släppt Android och det har hänt mycket. Måste skriva en ny post 🙂
Hej Johan,
Har inte sett om du gjort någon notering om att handelsbanken har en app. ute sedan några månader.
Max, aj då. Ja man undrade ju lite om man skulle höra något från Skandiabanken nu när midsommart kommit och gått. Tack för uppdateringen!
Max
date Tue, Jun 29, 2010 at 12:05
subject VB: [C04] Meddelande till kundservice via skandia.se – Skandiabanken
Hej!
Tack för ditt meddelande.
Vi har skjutit upp lanseringen med våra mobiltjänster en aning och detta kommer istället att lanseras inom kort. Vi ber om ursäkt för detta.
Önskar en fortsatt bra dag!
Vänliga hälsningar
Daniel Jönsson
Kundservice
Skandiabanken AB
106 55 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 44
Telefon: 020-55 55 00
Telefon utland: +46 771-55 55 00
kundservice@skandiabanken.se
http://www.skandiabanken.se
Hmmm, så typiskt att SkandiaBanken inte kunde säga att dom hade något på gång när jag kontaktade dom för några dagar sedan!
När jag skickade en fråga ang. just mobilbanken och Android så fick jag svaret “kul med visat intresse…och i framtiden så någon gång…”
Ja ja, får hoppas att det bara är dagar kvar till lanseringen då!
Andreas, kul att det sker saker! Det senare låter ju intressant, dvs att föra mellan personer, lite som en enklare version av http://www.squareup.com men utan hårdvara.
När det gäller Skandiabanken kommer vi att ha en första applikation för iPhone och Android klar kring midsommar.
Med hjälp av den kommer du bl a kunna se saldo på ditt kort, se senaste transaktioner och kortköp samt göra överföringar mellan kort med din telefon. Det senare innebär att du kommer kunna göra en överföring till din väns Visakort/Mastercard utan att behöva gå in på internetbanken. Håll utkik på vår hemsida för mer information under andra halvan av juni. Under hösten kommer vi sedan att fortsätta utveckla våra mobila tjänster!
Mvh Andreas E
Webmaster på Skandiabanken

Leave a replyReply to

Get in touch

Galveston AB
Murbruksgatan 8
216 46 Limhamn
Sweden
Phone: +46732439720
Email: johan@galveston.se
LinkedIn:
@galveston

© Galveston 2023